Case

Beter Wonen in Voerendaal

Levensloopbestendig wonen is een slimme strategie in het tegengaan van bevolkingskrimp. Vandaar dat het Zuid-Limburgse Voerendaal levensloopbestendig wonen tot een speerpunt heeft benoemd. Het online platform Beter Wonen In Voerendaal maakt inwoners bewust van de kansen en mogelijkheden.

Drupal Splash Awards

Voerendaal vergrijst. Daarom helpt de gemeente haar inwoners om zelfstandig te kunnen blijven wonen tot op hogere leeftijd. Hiervoor zijn aanpassingen nodig in en rond de woning. Inwoners zijn vaak niet op de hoogte van er hier bij komt kijken. Daarentegen weet de gemeente niet zo goed wat burgers precies nodig hebben. Een online platform zou hierbij kunnen helpen.

Bewust maken, activeren en verbinden

Zou een digitale tool hierbij kunnen helpen? Die vraag stelde de gemeente Voerendaal aan Betawerk. Een platform dat inwoners bewust zou maken en activeren, als het gaat om (het benutten van) de mogelijkheden van levensloopbestendig wonen. Hiervoor zou het platform met een advies op maat moeten komen, toegesneden op de specifieke vragen van een inwoner.

"Als gemeente willen we inwoners bewust maken en activeren. Onder meer door het stimuleren tot het gebruik maken van subsidiemogelijkheden. Bovendien zouden we het lokale MKB een impuls kunnen geven, door inwoners te koppelen aan bedrijven, die diensten aanbieden waarmee de aanpassingen gerealiseerd zouden kunnen worden."

Remco de Jong, projectleider Transformatie Woningbestand (Gemeente Voerendaal)

Match zorgt voor maatwerk

De vraag van de gemeente heeft geleid tot het online platform Beter Wonen In Voerendaal: In een kort tijdsbestek krijgen inwoners hier een advies op maat over levensloopbestendig wonen. Inclusief de benodigde aanpassingen, de beste aanpak, de beschikbare subsidieregelingen en een verwijzing naar bedrijven die de gevraagde aanpassingen kunnen uitvoeren.

De voornaamste uitdaging was het creëren van een match tussen wat inwoners nodig hebben en wat ze kunnen krijgen. Inwoners hebben namelijk een breed scala aan vragen over levensloopbestendig wonen, waarvoor talloze oplossingen mogelijk zijn. Deze grote hoeveelheid mogelijkheden kan een overweldigend effect hebben op geïnteresseerde burgers.

Om Beter Wonen In Voerendaal daarom maatwerk te laten leveren, is de customer journey uitgediept van inwoners die op zoek zijn naar advies over levensloopbestendig wonen. Welke vragen leven er bij inwoners? Hoe ziet de informatieverstrekking er uit? Waar zitten de knelpunten?

Impuls voor MKB’ers

Centraal staat een test die vragen van inwoners over levensloopbestendig wonen aanscherpt. Zo levert de uitkomst daadwerkelijk een advies op maat op. Het platform is gekoppeld aan de Bedrijvenwijzer Voerendaal, een database van lokale en regionale MKB'ers. Inwoners kunnen op deze manier direct een offerte aanvragen om de noodzakelijke aanpassingen door (één van de) bedrijven te laten realiseren.

"Samen met Betawerk zijn we actief op zoek gegaan naar de vragen die leven bij inwoners. Nu Beter Wonen In Voerendaal er is, merken we dat mensen door dit platform steeds bewuster worden van de mogelijkheden van levensloopbestendig wonen. Bovendien zien we steeds meer aanvragen binnenkomen voor subsidies.”

Remco de Jong

Beter Wonen in Voerendaal - Slimme strategie als speerpunt
Beter Wonen in Voerendaal - Slimme strategie als speerpunt
Beterwoneninvoerendaal.nl