Case

Kijkwijzers

Kunst en cultuur saai of ingewikkeld? Welnee! Met de interactieve kijkwijzers van Kunst uit het Vuistje ervaren CKV-leerlingen ter plekke een museum, film of voorstelling via smartphone of tablet. Docenten en culturele instellingen zien hoe jongeren de activiteit beleefd hebben en passen hun les en aanbod daarop aan.

Cultuuronderwijs is belangrijk en leuk, maar helaas ervaren docenten, leerlingen én instellingen het soms nog als 'een heel gedoe'. Docenten krijgen moeilijk grip op wat de leerling daadwerkelijk leert, leerlingen houden niet van verslagen schrijven en instellingen vinden het lastig om hun aanbod op de jonge bezoeker aan te laten sluiten. De Kijkwijzer biedt een oplossing voor deze problemen. 

Mobile first

Vrijwel iedere leerling heeft tegenwoordig een krachtig toestel op zak. De kijkwijzer is dan ook perfect responsive: te bekijken op iedere smartphone, tablet en laptop. Leerlingen loggen in en krijgen duidelijke uitleg en heldere vragen, verlevendigd met verrassende foto’s, filmpjes en geluidsfragmenten. De digitale verslagen zijn dankzij het handige correctiemodel eenvoudig na te kijken en geven een snel en eerlijk beeld van wat leerlingen van het aanbod vinden. Docenten en culturele instellingen kunnen les en aanbod daarop aanpassen, aanvullen en up-to-date houden. 

Co-creatie met docenten, leerlingen en cultuurinstellingen


Het idee voor De Kijkwijzer is afkomstig van Kunst uit het Vuistje, een innovatief project- en adviesbureau op het gebied van educatie. Zij vroegen Betawerk om hun concept samen met hen te realiseren. Voorafgaand en tijdens het ontwikkeltraject werd veel gesproken met leerlingen, docenten en culturele instellingen over hun behoeftes. De Kijkwijzer is dan ook volledig ontwikkeld op basis van de specifieke wensen van de eindgebruikers.

Optimaal service design voor alle gebruikers


Leerlingen loggen in via hun smartphone of tablet en krijgen instructies, toelichting, vragen en opdrachten, verlevendigd met foto’s, filmpjes en audiofragmenten. Al doende maken ze een 'live-rapportage' van hun ckv-activiteit die na afloop automatisch wordt doorgestuurd naar de docent en de instelling.

Docenten hebben een eigen portal waar de rapportages van de leerlingen binnenkomen. Omdat de Kijkwijzer inzichtelijk maakt wat de leerling ter plekke doet en ervaart, wordt het beoordelen en bijsturen van de lesstof een stuk gemakkelijker. Een hoop nakijk- en controleerwerk wordt zo bespaard.

Niet alleen de docent, maar ook de instellingen krijgt zo een compleet beeld van wat de leerling tijdens de activiteit beleeft. Zo kunnen zij hun aanbod beter laten aansluiten bij de belevingswereld van de jeugd.

Kunstuithetvuistje.nl

Meer weten over de Kijkwijzers? Neem contact op met Ivo Hermans.