Case

Service Innovation Dashboard

Concurreren op kwaliteit en prijs: Voor ondernemers wordt dit een grotere uitdaging. Service en ervaring worden steeds belangrijker. Daarom proberen bedrijven op innovatieve wijze waarde toe te voegen. Het Service Innovation Dashboard helpt hen hierbij.

Start de quickscan… Kan Service Innovation uw concurrentiepositie verbeteren?
Het Service Innovation Dashboard is een gratis hulpmiddel om snel en regelmatig inzicht te krijgen in de factoren die belangrijk zijn om met diensten te kunnen innoveren.
Het invullen van de vragenlijst kost slechts 15 minuten
Deelnemende bedrijven kunnen werknemers uitnodigen de vragenlijst in te vullen
Het interactieve kwadrant toont de resultaten op persoonlijk, bedrijfs- en sectorniveau
De gegeven antwoorden zijn in detail te bekijken
Advies op maat om te innoveren met diensten en zo uw concurrentiepositie te versterken

Diensteninnovatie kan een belangrijke strategische stap zijn, vooral voor de maakindustrie. Het is daarentegen niet altijd duidelijk hoe men hiermee moet beginnen. In het kader van een Europees programma, hebben de Service Science Factory van Maastricht University, Services Valley en Smart Services Hub, het project MeerWaarde opgezet, gesteund door de Provincie Limburg en LIOF. Het doel? Initiatieven starten die maakbedrijven stimuleren om met diensteninnovatie aan de slag te gaan.

Inzicht in innovatiecapaciteit

Eén van de initiatieven had als doel om op een laagdrempelige manier inzicht te bieden in de innovatiecapaciteiten van een bedrijf én een eerste advies tot aanpak hiervan te geven. Een digitale tool leek de beste oplossing.

"De digitale tool moest volledig op zichzelf kunnen opereren. De tool zou niet alleen een meetinstrument worden; ook de analyse en communicatie met de deelnemers moest kunnen plaatsvinden, zonder menselijke tussenkomst."

Laszlo Determann, Service Science Factory

Slimme tips en handige tools

Betawerk ging samen met de Service Science Factory aan de slag met de concrete invulling van het idee van een digitale tool. Het eindresultaat was de lancering van het Service Innovation Dashboard: een tool die laat zien hoe een bedrijf presteert, met behulp van een quickscan.

Het Dashboard laat aan de hand van een analyse zien waar en hoe de interne organisatie kan verbeteren. Tegelijkertijd kunnen bedrijven meten hoe ze het doen ten opzichte van de concurrentie in de sector waar ze actief zijn.

De analyse is een datavisualisatie die in een oogwenk duidelijk maakt of en hoe diensten vernieuwd kunnen worden. Op basis van deze analyse krijgt een bedrijf direct handvatten voor innovatie aangereikt. Denk bijvoorbeeld aan slimme tips, handige tools en waardevolle cursussen en trainingen.

Service Innovation Dashboard workflow

Van data naar kwaliteit

De verzamelde data zijn niet alleen waardevol voor ondernemingen, maar geven ook een algemeen inzicht in hoe bedrijven nu al met service innovation bezig zijn. Hierdoor kunnen overheidsorganisaties doelgerichter beleid ontwikkelen en ondernemers beter ondersteunen. Kortom: van data naar kwaliteitsverbetering.

"Het is geweldig om te zien hoe een ruw idee zo’n concrete vorm en uitvoering kan krijgen en hoe technologie dit soort innovatieprocessen kan ondersteunen en versterken."

Laszlo Determann

Service Innovation Dashboard - Scherp inzicht in innovatie
Service Innovation Dashboard - Scherp inzicht in innovatie
serviceinnovationdashboard.com